Beheerplannen vormen de basis voor beheer, onderhoud en vervanging van voorzieningen in de openbare ruimte. Beheerplannen stellen we op aan de hand van beleidskeuzes die zijn vastgelegd in visiedocumenten, beleidsplannen en beleidsbeslissingen. Op termijn worden bij invoering van de Omgevingswet de relevante kaders in een omgevingsvisie en omgevingsplan opgenomen en wordt de invulling van beheer meer in (gebieds- of thema-) programma's ondergebracht.
Als algemene definitie voor het beheer van voorzieningen hanteren we: de zorg voor afgesproken prestaties en kwaliteiten bij aanvaardbare risico’s en tegen afgesproken of minimale kosten.
Concreet groot onderhoud en vervangingsinvesteringen hebben we in het Integraal Uitvoeringsprogramma voor de openbare ruimte (IUP) in de tijd op elkaar afgestemd. Dit betekent dat we bepaalde werkzaamheden uit de beheerplannen naar voren halen of soms naar achteren schuiven omdat daarmee een financieel of maatschappelijk voordeel behaald kan worden. Dagelijks of klein onderhoud staat veel meer op zichzelf en wordt waar relevant gebiedsgericht afgestemd en uitgevoerd.
De beheerplannen bestrijken een beperkte periode. Deze periode is afhankelijk van de beschikbare financiële middelen, nieuwe ontwikkelingen en bestuurlijke of maatschappelijke relevantie. Naast reguliere middelen in de begroting is geld beschikbaar uit reserves en voorzieningen, incidenteel geld dat via de programmabegroting is vrijgemaakt en geld dat via subsidies wordt verkregen. In de beheerplannen brengen we voortaan ook de ontwikkeling van vervangingskosten op langere termijn in beeld en zetten die af tegen de beschikbare middelen.
In 2013 heeft de gemeenteraad met de Kadernota Openbare Ruimte een kwaliteitscatalogus en kwaliteitsprofiel voor het onderhoud van de openbare ruimte vastgesteld. De budgetten in de begroting zijn daarop gebaseerd.
Ter onderbouwing van de tarieven rioolheffing voegen we bij de tariefvoorstellen rioolheffing een actueel kostendekkingsplan. Via deze programmabegroting verlengen we de levensduur van het plan Gemeentelijke Watertaken (GRP) enerzijds vanwege actualiteit, anderzijds vanwege ontwikkelingen klimaatadaptatie en omgevingsvisie. Met invoering van de Omgevingswet komt de planverplichting GRP te vervallen. Zie programma 5.
Het volgende overzicht vermeldt actuele beleids- en beheerplannen, in welk jaar ze zijn vastgesteld en (indien gepland) wanneer we deze actualiseren.
Beleidsplan/beheerplan | Jaar vaststelling | Jaar actualisatie |
---|
Mobiliteitsplan | 2011 | |
Parkeerbeleidsplan | 2005 | |
Beleidsnota openbare verlichting | 2014 | |
Kadernota, visie en leidraad openbare ruimte | 2013 en 2015 | |
Kwaliteitsprofiel onderhoud openbare ruimte | 2013 | |
Speelruimtebeleid | 2017 | |
Boomstructuurplan | 2016 | |
Beheerplan wegen | 2015 | 2019 |
Beheerplan groen en spelen | 2017 | |
Beheerplan openbare verlichting | 2014 | 2019 |
Beheerplan verkeersregelinstallaties | 2015 | 2019 |
Beheerplan Gladheidsbestrijding Beheerplan kunstobjecten | 2015 2012 | 2019 |
Beheerplan parkeren (betaald) | 2015 | 2020 |
Meerjareninvesteringsprogramma Mobiliteit (MIPMo) | 2016 | 2019 |
Plan gemeentelijke watertaken (vGRP) | 2012 | 2021 |
Beheerplan riolering/kostendekkingsplan (vGRP) | 2012 | 2018 |
Beheerplan haven | 2015 | 2019 |
Beheerplan recreatie havens | 2018 | |
Integraal Uitvoeringsprogramma openbare ruimte (IUP) | 2018 | |
De vastgestelde minimale kwaliteitsniveaus (uit de Osse kwaliteitscatalogus) voor onderhoud van de openbare ruimte zijn:
Omschrijving | Kwaliteitsniveau |
---|
Centrum | Goed |
Wonen | Sober |
Werken | Sober |
Hoofdroutes | Sober |
Parken/grote groengebieden | Sober |
Sportcomplexen | Sober |
Bos/natuurgebied | Sober |
Buitengebied | Sober |
Voor woongebieden is rekening gehouden met extra budget voor een plus op het onderhoudsniveau Sober.
Met uitzondering van de centrumgebieden voldoen we aan het vastgestelde kwaliteitsprofiel. Inspanningen zijn erop gericht om het kwaliteitsniveau in de centrumgebieden te verbeteren.
Financiële consequenties
Vervangingsinvesteringen wegen, groen, verlichting, civieltechnische kunstwerken enz. werden tot 2016 direct afgeschreven uit het beschikbaar budget voor groot onderhoud/vervanging. Per 2017 moeten we onderscheid maken in groot onderhoud en vervangingsinvesteringen. Groot onderhoud draagt bij aan instandhouding van het object en hiervoor moet structureel voldoende geld in de begroting beschikbaar zijn. Een vervangingsinvestering is nodig om het object aan het einde van zijn levensduur te kunnen vervangen. Met ingang van 1 januari 2017 activeren we investeringen. De kapitaallasten drukken op de exploitatiebegroting. Deze kapitaallasten zullen de komende jaren met nieuwe investeringen toenemen. Het areaal voorzieningen dat een einde levensduur bereikt zal de komende jaren gaan toenemen omdat steeds meer voorzieningen uit de groei jaren vanaf 1960 op raken. Voor vervanging zijn op niet al te lange termijn daarom niet voldoende middelen beschikbaar. Onderzoek laat zien dat een beschikbaar investeringsbudget van € 2,4 miljoen zal moeten stijgen naar een gemiddeld investeringsbudget van naar verwachting circa € 10 miljoen op middellange termijn.
Opzet financiële vertaling in onze begroting
De financiële consequenties voor deze vervangingsopgave in onze begroting baseren wij op de eerste 10 jaar. Hierbij wordt een splitsing gemaakt tussen de eerste 3 jaar en het 4de tot en met het 10de jaar. Deze opzet is gekozen om de theoretische doorrekening af te stemmen met de praktijk. De theoretische berekening is gebaseerd op de technische levensduur. Het praktische vervangingsmoment wordt gebaseerd op noodzaak vanuit actuele kwaliteitsmeting en integrale afstemming. Dat betekent dat theoretische vervangingen in de praktijk later of eerder kunnen plaatsvinden. Via het IUP worden vervangingsprojecten inzichtelijk gemaakt.
In onze financiële doorrekening en voor onze begroting gaan wij uit van een gemiddeld investeringsbedrag. Dit om de piek in de werkzaamheden af te vlakken en grote financiële schommelingen te voorkomen. Het afvlakken van de piek van de werkzaamheden draagt eveneens bij aan betere beheersing en afwikkeling van de projecten.
bedragen x € 1.000
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Exploitatielasten verhoging investeringsvolume: | | | | | | | | |
a. VAT kosten | 160 | 320 | 320 | 431 | 431 | 431 | 431 | 431 |
b. Kapitaallasten | | 37 | 210 | 382 | 636 | 889 | 1.137 | 1.377 |
Totaal exploitatielasten | 160 | 357 | 530 | 813 | 1.067 | 1.320 | 1.565 | 1.808 |
Dekkingsmiddelen: | | | | | | | | |
Stelpost vrijval groot onderhoud | | -271 | -441 | -1.261 | -1.261 | -1.261 | -1.261 | -1.261 |
Af: kapitaallasten huidige/lopende investeringen | | | | | 80 | 160 | 240 | 320 |
Totaal dekkingsmiddelen | 0 | -271 | -441 | -1.261 | -1.181 | -1.101 | -1.021 | -941 |
Aanwezige reserves en voorzieningen voor kapitaalgoederen in de openbare ruimte zijn:
- Reserve openbare verlichting
- Reserve verkeersregelinstallaties
- Egalisatiereserve rioleringsbeheer
- Spaar- en egalisatievoorziening rioolvervanging
- Reserve Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP)
- Reserve mobiliteit
- Reserve kapitaallasten investeringen mobiliteit
- Reserve parkeren
- Voorziening groot onderhoud haven en brug