2. Overzicht incidentele baten en lasten
In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten weer en presenteren we het structurele begrotingssaldo.
In de volgende tabel geven we een overzicht van de incidentele baten en lasten. Incidenteel houdt in dat het gaat om baten en lasten die een tijdelijk karakter hebben. Deze zitten slechts één of enkele jaren in de begroting. Dit overzicht geeft niet alleen inzicht in de incidentele baten en lasten, maar is ook een hulpmiddel bij het beoordelen van het structurele begrotingssaldo. De baten en lasten die niet incidenteel zijn, zijn immers structureel van aard. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
Een overzicht van de geraamde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, zoals het BBV voorschrijft, is in het financieel overzicht van de begroting opgenomen (bijlage 5 in dit document). In de nota reserves, die tegelijk met deze programmabegroting in de gemeenteraad wordt behandeld, zijn de reserves uitgebreid toegelicht.
+ is incidentele lasten | |||||||||||
Progr. | Bron * | Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||
1 | KN 2018-2021 | Wonen met ondersteuning | 1.298 | 350 | |||||||
1 | KN 2018-2021 | Onttrekking algemene reserve | -1.298 | -350 | |||||||
1 | TR 2017/PB 2019-2022 | Afrekening Jeugd en SVB | 303 | ||||||||
1 | PB 2018-2021 | Lagere kosten loonkostensubsidie | -200 | ||||||||
1 | PB 2018-2021 | Transformatieagenda jeugd | 2.065 | ||||||||
1 | PB 2018-2021 | Onttrekking algemene reserve | -2.065 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Nadeel jeugdhulp budgetten | 1.120 | 969 | |||||||
1 | PB 2019-2022 | Onttrekking algemene reserve | -1.120 | -969 | |||||||
1 | PB 2018-2021 | Wijkverpleegkundige | 40 | 40 | |||||||
1 | TR 2018 | Terugbetaling bijdrage huurrisico pand CJG | -200 | ||||||||
1 | Raadsbesluit | Intensievere aanpak voor mensen met een zorgprofiel | 180 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Onafhankelijke cliëntondersteuning | -93 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Voordeel Oss Innoveert | -50 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Uitvoeringsbudget Zorg en welzijn | -150 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Maatschappelijke begeleiding vergunninghouders | 63 | ||||||||
1 | PB 2019-2022 | Oplosagenda beschermd wonen | 309 | 2.375 | |||||||
1 | PB 2019-2022 | uit de reserve beschermd wonen | -309 | -2.375 | |||||||
2 | PB 2017-2020/ PB 2019-2022 | Onderwijsvernieuwing | 62 | 51 | |||||||
2 | KN 2018-2021 | BIM5: HBO in Oss | 142 | 100 | 100 | 58 | |||||
2 | KN 2018-2021 | Onttrekking algemene reserve | -142 | -100 | -100 | -58 | |||||
2 | PB 2019-2022 | Investeringen onderwijs | -11 | -91 | |||||||
2 | PB 2019-2022 | Inkomsten BUIG | -1.400 | ||||||||
3 | PB 2016-2019 | Omroep Maasland | 70 | ||||||||
3 | PB 2018-2021 | Voorziening ontmoeten en sport NOK | 300 | ||||||||
3 | PB 2018-2021 | Onttrekking uit reserve IVB | -300 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Hervormingen cultuur | 108 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Wijkcentrum D'n nieuwe Iemhof | 60 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Exploitatietekort 2017 Wijk- en dorpscentra | 155 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Onttrekking uit reserve IVB | -155 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Kwartiermaker Iemhof | 50 | 75 | |||||||
3 | PB 2019-2022 | Onttrekking uit reserve IVB | -50 | -75 | |||||||
3 | PB 2019-2022 | Onderzoeksbudget Golfbad | 50 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Investeringen ontmoeten en sport | -168 | -678 | |||||||
3 | PB 2019-2022 | Inrichting Hoeve Lith en kosten IVB | 315 | ||||||||
3 | PB 2019-2022 | Onttrekking uit reserve IVB | -315 | ||||||||
4 | PB 2017-2020 | Extra storting reserve stadscentrum | 200 | ||||||||
4 | PB 2018-2021 | Ontwikkeling stadscentrum | 400 | 570 | 1.650 | 850 | |||||
4 | PB 2019-2022 | Budget Taskforce centrum | 75 | ||||||||
4 | PB 2019-2022 | Investeringsfonds Stadshart Oss | 2.000 | ||||||||
5 | PB 2018-2021 | Verduurzaming openbare ruimte | 38 | 38 | 38 | ||||||
5 | PB 2016-2019 en PB 2017-2020 | Duurzaamheid | 150 | ||||||||
5 | PB 2018-2021 | Vernieuwbouw Ir. Diddewerf | -68 | -29 | |||||||
5 | TR 2018 | Stormschade bomen | 175 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Vervangingsinvesteringen openbare ruimte | -448 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Investeringsfonds Duurzaamheid | 600 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Kosten afvalinzameling | 351 | 372 | |||||||
5 | PB 2019-2022 | Inzet reserve afval | -351 | -372 | |||||||
5 | PB 2019-2022 | Klimaatadaptatie | 50 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Onttrekking duurzaamheidsfonds | -50 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Onderzoeksbudget Lithse Polder | 100 | ||||||||
5 | PB 2019-2022 | Onttrekking duurzaamheidsfonds | -100 | ||||||||
6 | PB 2017-2020 | Impuls vrijetijdseconomie | 80 | ||||||||
6 | PB 2018-2021 | Evenementen coördinator | 54 | 54 | 54 | ||||||
6 | TR 2017 | Kosten extra onderzoek nachtspoor | 19 | ||||||||
6 | PB 2019-2022 | Kosten Quick wins binnenhavens | 3.573 | ||||||||
6 | PB 2019-2022 | Inzet reserve haven | -3.573 | ||||||||
8 | PB 2017-2020/ PB 2019-2022 | Voorbereiding Omgevingswet en nieuwe omgevingsvisie | 111 | 900 | |||||||
8 | Raadsbesluit/ PB 2019-2022 | Fase 2 windpark | 350 | 185 | |||||||
Raadsbesluit/ PB 2019-2022 | Uit reserve Windpark | -350 | -185 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Waterveiligheid Maas | 600 | 700 | |||||||
8 | PB 2019-2022 | Planschade herziening bestemmingsplan Berghem | 80 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Reserve strategische aankopen | 500 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Locatieontwikkeling Koornstraat | 1.500 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Vrijval ABR ivm nieuwe risicosystematiek | -4.600 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Ambities woningbouw | 113 | 113 | 67 | ||||||
8 | PB 2019-2022 | Impuls erfgoed | 60 | 30 | 30 | ||||||
8 | PB 2019-2022 | Verkoop woning Potgieterstraat | -171 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Storting in reserve volkshuisvesting | 171 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Bijdrage Ruimte voor Ruimte | -125 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Storting in reserve groenfonds | 125 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | Onderzoek Euterpelaan | 130 | ||||||||
8 | PB 2019-2022 | onttrekking uit reserve volkshuisvesting | -130 | ||||||||
9 | PB 2017-2020 | Voortzetting Taskforce Brabant-Zeeland | 25 | 25 | |||||||
9 | PB 2018-2021/PB 2019-2022 | Investeringen veiligheid | -220 | ||||||||
9 | PB 2019-2022 | Kosten crisisbeheer | 27 | ||||||||
9 | PB 2019-2022 | Afrekening bijdrage Veiligheidsregio Brabant-Noord | -50 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Vrijval reserve RIS | -57 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Aanpassing gemeentehuis | 35 | ||||||||
10 | PB 2017-2020 | Vrijval reserve meubilair | -216 | -216 | |||||||
10 | PB 2017-2020 | Capaciteit opstellen en uitvoeren voorzieningenkaartadviezen | 144 | ||||||||
10 | PB 2018-2021 | Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) | 25 | ||||||||
10 | PB 2018-2021 | E-Dienstverlening | 200 | 150 | |||||||
10 | PB 2019-2022 | Hogere kosten ICT | 205 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Lagere investeringskosten ICT | 370 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Storting in reserve ICT | -370 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Bedrijfsvoering vastgoed | 60 | 45 | |||||||
10 | PB 2019-2022 | Wachtgeld wethouders | 51 | ||||||||
10 | PB 2018-2021/ PB 2019-2022 | Verhoging aantal stembureaus | 86 | 80 | |||||||
11 | PB 2017-2020 | Onttrekking algemene reserve | -185 | ||||||||
10 | PB 2019-2022 | Vrijval reserve Kosten en risico's herindeling Maasdonk | -112 | ||||||||
11 | TR 2018 | Verlaging onvoorzien | -175 | ||||||||
11 | Raadsbesluit | Onttrekking algemene reserve | -415 | ||||||||
11 | PB 2019-2022 | Lagere kosten BSOB | -221 | ||||||||
TOTAAL | -601 | 1.812 | 1.496 | 1.722 | -448 |
*KN = kadernota, PB = programmabegroting, TR = financiële tussenrapportage
Structureel begrotingssaldo
Om een goed oordeel te kunnen vormen over de begroting is het van belang om het saldo te corrigeren met incidentele baten en lasten. Het structurele begrotingssaldo geeft aan of de structurele lasten met structurele baten worden afgedekt. Als dat het geval is, is de begroting structureel in evenwicht.
In de volgende tabel geven we de lasten, baten en saldo per programma, de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en het geraamde resultaat weer. We verrekenen het geraamde resultaat met de incidentele baten en lasten. Dit geeft het structureel begrotingssaldo weer.
De algemene baten en lasten, de (eventuele) heffing vennootschapsbelasting en de post onvoorzien zijn onderdeel van programma 11. Financieel solide. De overhead is onderdeel van het programma 10. Besturen in verandering van tijden.
+ is nadeel: hogere uitgaven/lagere inkomsten | |||||||
Programma | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Programma 1 | Lasten | 73.525 | 83.792 | 84.703 | 81.045 | 80.909 | 80.908 |
Baten | -3.847 | -3.219 | -2.037 | -1.691 | -1.691 | -1.891 | |
Saldo | 69.678 | 80.573 | 82.666 | 79.354 | 79.217 | 79.016 | |
Programma 2 | Lasten | 67.049 | 66.916 | 67.226 | 65.860 | 66.177 | 65.727 |
Baten | -26.540 | -27.970 | -26.686 | -26.686 | -26.686 | -26.686 | |
Saldo | 40.508 | 38.946 | 40.540 | 39.174 | 39.490 | 39.041 | |
Programma 3 | Lasten | 16.470 | 17.234 | 16.689 | 16.546 | 17.076 | 16.957 |
Baten | -2.327 | -2.254 | -2.152 | -2.093 | -2.016 | -1.982 | |
Saldo | 14.143 | 14.980 | 14.538 | 14.453 | 15.060 | 14.975 | |
Programma 4 | Lasten | 285 | 937 | 779 | 544 | 514 | 1.119 |
Baten | -208 | -210 | -210 | -210 | -210 | -210 | |
Saldo | 77 | 727 | 569 | 334 | 304 | 909 | |
Programma 5 | Lasten | 36.824 | 35.747 | 36.377 | 36.140 | 36.035 | 35.467 |
Baten | -24.357 | -22.021 | -22.387 | -22.855 | -22.792 | -22.755 | |
Saldo | 12.468 | 13.727 | 13.990 | 13.286 | 13.243 | 12.712 | |
Programma 6 | Lasten | 12.251 | 17.652 | 19.070 | 9.848 | 9.207 | 8.279 |
Baten | -17.991 | -18.368 | -24.496 | -11.147 | -10.597 | -8.917 | |
Saldo | -5.739 | -715 | -5.425 | -1.298 | -1.389 | -638 | |
Programma 7 | Lasten | 3.426 | 3.748 | 4.621 | 3.579 | 3.582 | 3.510 |
Baten | -3.251 | -2.452 | -2.617 | -2.546 | -2.506 | -2.467 | |
Saldo | 174 | 1.296 | 2.004 | 1.033 | 1.076 | 1.044 | |
Programma 8 | Lasten | 20.564 | 20.650 | 33.769 | 16.062 | 15.189 | 14.570 |
Baten | -17.013 | -11.946 | -25.247 | -10.259 | -9.308 | -9.190 | |
Saldo | 3.551 | 8.704 | 8.522 | 5.803 | 5.881 | 5.380 | |
Programma 9 | Lasten | 5.030 | 5.707 | 6.676 | 6.599 | 6.913 | 6.971 |
Baten | -163 | -82 | -32 | -32 | -32 | -32 | |
Saldo | 4.868 | 5.626 | 6.644 | 6.567 | 6.881 | 6.938 | |
Programma 10 | Lasten | 34.739 | 35.293 | 31.633 | 31.553 | 31.202 | 31.213 |
Baten | -5.494 | -3.672 | -3.205 | -3.117 | -3.111 | -3.099 | |
Saldo | 29.245 | 31.621 | 28.427 | 28.436 | 28.091 | 28.115 | |
Programma 11 | Lasten | -6 | 1.312 | 2.513 | 3.181 | 3.672 | 4.792 |
Baten | -182.091 | -185.728 | -192.400 | -193.801 | -194.531 | -195.275 | |
Saldo | -182.098 | -184.416 | -189.887 | -190.620 | -190.860 | -190.483 | |
Totaal | Lasten | -283.282 | 288.989 | 304.056 | 270.959 | 270.475 | 269.514 |
Baten | 270.157 | -277.921 | -301.468 | -274.437 | -273.481 | -272.504 | |
Saldo | -13.125 | 11.068 | 2.588 | -3.479 | -3.007 | -2.990 |
Reserves | Lasten | -15.223 | 18.524 | 14.058 | 8.270 | 7.425 | 5.009 |
Baten | 23.150 | -29.475 | -16.565 | -4.797 | -4.273 | -3.833 | |
Saldo | 7.927 | -10.950 | -2.507 | 3.473 | 3.153 | 1.177 |
Resultaat | -4.649 | 117 | 81 | -6 | 146 | -1.814 |
---|
Incidentele baten en lasten | 465 | -601 | 1.812 | 1.496 | 1.722 | -448 |
---|
Structureel begrotingssaldo | -5.114 | 718 | -1.731 | -1.502 | -1.576 | -1.366 |
---|
Voor de specificatie van het jaar 2017 wordt verwezen naar de jaarrekening 2017.
De conclusie uit deze tabel is dat de begroting in alle jaren structureel sluitend is, met uitzondering van het jaar 2018. Dit laatste wordt vooral veroorzaakt door grote tegenvaller vanuit de septembercirculaire voor dit jaar.
Structurele stortingen en onttrekkingen uit reserves
bedragen x € 1.000
Reserves | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | Bij | Af | |
Reserves ter dekking van de algemene dienst | ||||||||||
Afloop gaswinstuitkering Maaslandgas | 0 | -2.139 | 0 | -2.029 | 0 | -1.919 | 0 | -1.809 | 0 | -1.699 |
Deposito BNG inzake opheffing HNG | 0 | -320 | 0 | -292 | 0 | -264 | 0 | -236 | 0 | -208 |
Subtotaal | 0 | -2.458 | 0 | -2.320 | 0 | -2.182 | 0 | -2.044 | 0 | -1.906 |
Reserves ter dekking van de afschrijvingslasten | ||||||||||
Huisvestingskosten schoolgebouwen | 0 | -34 | 0 | -32 | 0 | -30 | 0 | -28 | 0 | -26 |
De Bolster Horizonschool | 0 | -41 | 0 | -41 | 0 | -40 | 0 | -40 | 0 | -40 |
Brede school centrum Lith | 0 | -34 | 0 | -240 | 0 | -238 | 0 | -236 | 0 | -233 |
Nieuwbouw school Geffen | 0 | -39 | 0 | -38 | 0 | -38 | 0 | -38 | 0 | -37 |
RNB/Sportcomplex Herpinia | 0 | -19 | 0 | -19 | 0 | -18 | 0 | -18 | 0 | -18 |
Kleedaccommodatie Amstelhoef | 0 | -40 | 0 | -39 | 0 | -39 | 0 | -38 | 0 | -38 |
Sportpark de Akkeren | 0 | -31 | 0 | -31 | 0 | -30 | 0 | -30 | 0 | -30 |
Kunstgrasveld Talentencampus | 0 | -68 | 0 | -67 | 0 | -66 | 0 | -65 | 0 | -64 |
Kleedaccommodatie MOSA'14 | 294 | 0 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -11 |
Revitalisering Koppelsteeg | 178 | 0 | 0 | -17 | 0 | -16 | 0 | -16 | 0 | -16 |
Nieuwbouw hertenkamp | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 | 0 | -4 |
Bouwkundige aanpassingen Museum Jan Cunen | 0 | 0 | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -34 | 0 | -34 |
Brandweerkazerne Ravenstein | 443 | 0 | 0 | -20 | 0 | -20 | 0 | -20 | 0 | -20 |
Kapitaallasten investeringen mobiliteit | 0 | -36 | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -34 |
Projecten VRI 2017 | 502 | -23 | 0 | -63 | 0 | -63 | 0 | -62 | 0 | -61 |
Parkeergarage | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 |
Fietsenstallingen | 0 | -8 | 0 | -8 | 0 | -8 | 0 | -8 | 0 | -8 |
Investeringen openbare ruimte centrum** | 660 | 0 | 334 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brutering woonwagens | 0 | -11 | 0 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 |
Gemeentehuis | 0 | -729 | 0 | -721 | 0 | -712 | 0 | -704 | 0 | -696 |
Subtotaal | 2.076 | -1.151 | 334 | -1.465 | 0 | -1.448 | 0 | -1.431 | 0 | -1.414 |
Totaal | 2.076 | -3.609 | 334 | -3.786 | 0 | -3.631 | 0 | -3.475 | 0 | -3.320 |