A. Publiekrechtelijke samenwerkingen: Gemeenschappelijke Regelingen (GR)
Afvalinzameling in Landerd
Afvalinzameling in Landerd
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel:
OssPortefeuillehouder:
Wethouder J. van der Schoot, tevens voorzitter.Website: www.landerd.nl/inwoners/afvalinzameling
Programma: 5. Zuinig op ons klimaat
Toelichting:
Onze inzameldienst zamelt in opdracht van de gemeente Landerd huishoudelijk restafval, GFT en PMD (Plastic) in bij huishoudens en brengt het ingenomen afval naar het overslagstation.GR: Afvalinzameling gemeenten Landerd en Oss. Oss is in de GR aangewezen als centrumgemeente.
Dvo: nadere uitwerking GR via ‘Dienstverleningsovereenkomst gemeenten Landerd en Oss voor het inzamelen en vermarkten van huishoudelijke afvalstoffen’.
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Bijdrage van Landerd:
2016: € 296.408
2017: € 306.590
2018: € 306.000Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Gemeenten Asten, Bernheze, Gemert-Bakel, Laarbeek, Sint Anthonis, Someren, Landerd, Uden, Deurne, Boekel, Oss en het Waterschap Aa en Maas.Zetel:Oss
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.bs-ob.nl
Programma: 11. Financieel solide
Toelichting:
De BSOB voert voor onze gemeente taken uit op het gebied van het waarderen van onroerende zaken en het heffen en innen van belastingen.De kostenverdeling tussen alle deelnemers (gemeenten en waterschap) wordt jaarlijks bijgesteld. Een werkgroep, waarin Oss zitting heeft, is op zoek naar een andere methodiek van de kostenverdeling. Het is de bedoeling dat nieuwe regeling per 2019 wordt ingevoerd.
Financieel
Bijdrage 2019 € 1.187.703Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 0
31-12-17: € 0Vreemd vermogen:
01-01-17: € 0
31-12-16: € 0Resultaat:
2017: € 0Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
17 gemeenten in Brabant-Noordoost, de provincie Noord-Brabant en waterschap Aa en Maas.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.bhic.nl
Programma: 3. Ontmoeten, sport en cultuur
Toelichting:
Dit betreft het beheer van archieven in Brabant-Noordoost. Deze organisatie is ontstaan uit een fusie van het Streekarchief Brabant-Noordoost met het Rijksarchief.Financieel
In 2018 was onze bijdrage € 311.000. In 2019 dragen we € 316.600 bij. De stijging komt voort uit de indexering die alle deelnemende organisaties toepassen. Voor de indexering wordt die van het rijk gevolgd, zodat alle organisaties met een zelfde index te maken hebben.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 2.906.805
31-12-17: € 3.818.059Vreemd vermogen:
01-01-17: € 1870.000
31-12-17: € 1. 760.000Resultaat:
2017: €53.964Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Noordoost BrabantZetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen.
Website: N.v.t.
Programma: 1. Zorg en welzijn
Toelichting:
De regeling is aangegaan met als doel het behartigen van de belangen van de gemeenten op het gebied van de doelmatige inkoop van de individuele voorzieningen en de flexibele jeugdhulp, volgens het systeem van bestuurlijk aanbesteden.
De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op een begroting, die jaarlijks met het inkoopplan wordt vastgesteld. De doorberekening naar de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van het aantal jeugdigen 0 t/m 17-jarigen.
Financieel
Onze reguliere bijdrage aan de centrumregeling in 2018 was € 224.775 en voor 2019 € 228.147. Dit is exclusief de kosten voor de uitvoering van de Jeugdhulp.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: N.v.t.
31-12-17: N.v.t.Vreemd vermogen:
01-01-17: N.v.t.
31-12-17: N.v.t.Resultaat:
2017: N.v.t.Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Noordoost-oost BrabantZetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder T. van Kessel
Website: N.v.t
Programma: 1. Zorg en welzijn
Toelichting:
In Noordoost Brabant kopen we gezamenlijk de Wmo hulp in. Oss is centrumgemeente voor de inkoop van Wmo-ondersteuning (voor de taken die vanaf 2015 door de gemeente worden uitgevoerd). Oss koopt in namens de deelnemende gemeenten. Regionale inkoop leidt tot minder administratieve lasten voor de aanbieders, meer eenheid in de regio en een sterkere positie in het gesprek met aanbieders.De kosten voor de inkooporganisatie zijn gebaseerd op een begroting, die jaarlijks met het inkoopplan wordt vastgesteld. De doorberekening naar de deelnemende gemeenten vindt plaats naar rato van het ontvangen rijksbudget Wmo.
Financieel
Onze reguliere bijdrage aan de centrumregeling in 2018 was € 244.406 en voor 2019 € 245.848. Dit is exclusief de kosten voor de uitvoering van de Wmo 2015.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: N.v.t.
31-12-17: N.v.t.Vreemd vermogen:
01-01-17: N.v.t.
31-12-17: N.v.t.Resultaat:
2017: N.v.t.Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gezondheidsdienst Hart voor Brabant (GGD)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Brabant-Noord, de Meierij en regio Tilburg, totaal 25 gemeenten.Zetel: Tilburg
Portefeuillehouder: Wethouder T. van Kessel, lid dagelijks bestuur.
Website: www.ggdhvb.nl
Programma: 1. Zorg en welzijn
Toelichting:
De GGD Hart voor Brabant is een GR van 25 gemeenten in de regio Midden-Brabant, regio de Meierij en regio Brabant Noordoost. De GGD voert voor ruim 1 miljoen inwoners van haar werkgebied taken uit op het gebied van de openbare gezondheidszorg in opdracht van de gemeente(n). Dit gebeurt op basis van de Wet Publieke Gezondheid (WPG).‘Een gezonde basis. Voor iedereen’ is de nieuwe missie van de GGD. Gezondheid is het thema van de GGD, want als mensen gezond zijn, kunnen zij actief zijn en meedoen aan de samenleving.
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle inwoners, met speciale aandacht voor risicogroepen. Zij levert hiermee een bijdrage aan de gemeentelijke doelen binnen het sociaal domein: zelfredzaamheid, participatie en veilig opgroeien. De transities in het sociale domein hebben tot nieuwe verantwoordelijkheden voor de gemeente geleid. Door het verbinden van de publieke gezondheid met het sociale domein wordt het mogelijk om deze goed op te pakken. Het uitgangspunt is de eigen kracht van de burger.Financieel
Onze reguliere bijdrage in 2018 was € 2.681.456en voor 2019 € 2.950.254 (inclusief € 1,82 per inwoner voor het rijksvaccinatieprogramma).Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 11.087.000
31-12-17: € 10.756.000Vreemd vermogen:
01-01-17: € 10.334.000
31-12-17: € 8.902.000Resultaat:
2017: € 330.000Heesch-West
Heesch-West
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Gemeenten Bernheze, Oss en ‘s-Hertogenbosch.Zetel:
OssPortefeuillehouder:
Wethouder F. den Brok, tevens lid dagelijks bestuur en wethouder J. van Orsouw, tevens lid algemeen bestuur.Website: www.oss.nl/gemeente/inwoners/actueel/plannen-en-projecten/bedrijventerrein-heesch-west
Programma: 6. Vitale economie
Toelichting:
Deze GR is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het regionaal bedrijventerrein Heesch-West en is in 2014 opgericht.Deze GR is financieel nog beperkt gevuld. De gronden (boekwaarden) zijn nog niet ingebracht bij de GR. Daarom heeft de GR zelf nog geen geld aangetrokken. De GR bereidt het bestemmingsplan en MER (Milieu Effecten Rapportage) voor. De grondgebonden gemeenten voeren de procedure.
Bij de overdracht van het ontwerp bestemmingsplan tekenen de GR en de grondgebonden gemeenten de gebiedsovereenkomst en gaan de gronden over naar de GR. Bestaande leningen zullen overgenomen worden of opnieuw afgesloten moeten worden.Financieel
Er vindt geen jaarlijkse gemeentelijke bijdrage plaats.De gezamenlijke boekwaarde (bij de gemeenten) per 31-12-2017 van Heesch-West is ongeveer € 67 miljoen. Daar staat tegenover dat de deelnemende gemeenten een verliesvoorziening van bijna € 44 miljoen hebben getroffen per 31 december 2017.
De gemeente Bernheze participeert voor 12%, ’s-Hertogenbosch voor 58% en Oss voor 30% in het geheel.
De deelnemende gemeenten en de provincie Noord-Brabant hebben een masterplan opgesteld. In dit plan staat dat het bedrijventerrein uiteindelijk gefaseerd kan groeien naar ±80 ha. De GR en de provincie Noord-Brabant zien Heesch-West als een bijzonder bedrijventerrein met veel aandacht voor duurzaamheid en energie en (zeer) grootschalige logistiek. In eerste fase gaat het om 50 ha: 30 ha voor zeer grootschalige logistiek en 20 ha voor bedrijven uit andere sectoren, zoals de bouw, die veel ruimte nodig hebben.
Bij de tweede fase (± 30 ha) kijken we wat de actuele vraag zal zijn. Dit vertalen we dan in onze plannen.
De nota reikwijdte en detailniveau is in 2017 voor zienswijzen vrij gegeven. In 2018 is Antea i.s.m. KuiperCompagnons doorgegaan met de voorbereidingen van MER en Bestemmingsplan. Na de zomer is het Voorontwerp-bestemmingsplan Heesch West met het MER afgerond en gaan deze de procedure in. In het eerste kwartaal 2019 staat besluitvorming over de ontwerp-bestemmingsplannen gepland, samen met de ondertekening van de Gebiedsovereenkomst (GOK). In het tweede kwartaal 2019 vindt het vaststellen van de twee bestemmingsplannen plaats, gevolgd door de beroepsperiode.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: - € 44.831
31-12-17: - € 174.085Vreemd vermogen:
01-01-17: € 2.694.275
31-12-17: € 2.705.752Resultaat:
2017: - € 129.254Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Kleinschalig Collectief Vervoer (KCV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
10 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*, samen met de provincie Noord-Brabant.Zetel:
UdenPortefeuillehouder:
Wethouder J. Van OrsouwProgramma: 1. Zorg en welzijn
Toelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor deur-tot-deur vervoer voor geïndiceerden en alle andere reizigers.In 2019 start een nieuwe vervoerder. De aanbesteding daarvoor is in juli 2018 gestart. Het nieuwe contract loopt tot ten minste 2021 met de mogelijkheid van verlenging van tweemaal 1 jaar. Hierdoor is de ‘Stip op de Horizon’ uitgesteld.
Financieel
Onze bijdrage in 2017 was € 56.685 (GR) en € 957.515 (beleidsuitvoering)
Onze bijdrage in 2018 is € 60.820 (GR), € 853.380 (beleidsuitvoering)Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
31-12-2017: € 1.190.974Vreemd vermogen:
31-12-2017:€ 620.833Resultaat 2017
€ 20.706Milieustraat
Milieustraat
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
Zetel: OssPortefeuillehouder: Wethouder J. van der Schoot, tevens voorzitter.
Website: www.loket.oss.nl
Programma: 5. Zuinig op ons klimaat
Toelichting:
Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor het beheer van de Milieustraat voor Oss en Landerd. Landerd betaalt hiervoor een vergoeding naar rato van het aantal inwoners.Beheer en exploitatie van de Milieustraat Oss is geregeld via:
1. GR Milieustraat
2. Reglement Milieustraat Oss en Groencompostering OssEigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Bijdrage van Landerd:
2016: € 200.808
2017: € 205.718
2018: € 210.000Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
19 gemeenten in Brabant Noord en de provincie Noord-Brabant.Zetel: ’s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder J. van der Schoot, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.odbn.nl
Programma: 5. Zuinig op ons klimaat
Toelichting:
De ODBN heeft als taak om de kwaliteit van vergunningverlening en toezicht en handhaving bij de uitvoering van het milieudeel van de Wabo te verbeteren. De belangrijkste ambities liggen op het vlak van aanpak ketens, milieucriminaliteit en risicovolle bedrijven. Ook heeft de ODBN de opdracht de innovatie en efficiëntie van de taakuitvoering te bevorderen.In de tweede bestuursrapportage 2017 heeft de ODBN een financieel tekort aangekondigd. Er is een financiële review uitgevoerd door een extern bureau, met als doel om een toekomstgerichte, financieel stabiele organisatie te creëren. Ook voor 2018 wordt rekening gehouden met een negatief resultaat.
In de zomer van 2018 is een meerjarig ontwikkelplan opgesteld om met name de structurele verbeteringen vorm te geven.
Dit alles heeft tot gevolg dat de jaarrekening 2017 vertraging heeft opgelopen. Deze komt in het najaar 2018 beschikbaar. Dan zal er ook besluitvorming worden gevraagd over de dekking van het tekort 2017 en de herziening van de begroting 2018.Bijzondere risico's:
- De financiële situatie blijft nog erg kwetsbaar.
- De organisatie is nog niet op orde.
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Jaarrekening 2017 is niet beschikbaar
Eigen vermogen:
01-01-17: € 7.077.000
31-12-17:Vreemd vermogen:
01-01-17: € 15.265.000
31-12-17:Resultaat: nog niet bekend
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
11 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*.Zetel: Oss
Portefeuillehouder:Wethouder K. van Geffen, tevens voorzitter dagelijks bestuur.
Website: www.rblbno.nl
Programma: 2. Werk, inkomen en onderwijs
Toelichting:
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor 11 gemeenten de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2. De aanpak blijft in lijn met het beleidskader 2017-2020.Financieel
Medio 2017 is er een nieuwe cao afgesloten waardoor de personeelskosten zijn toegenomen. Deze kunnen tot 1 januari 2019 worden opgevangen binnen de bestaande begroting. Per 1 januari 2019 zal opnieuw een cao worden afgesloten. De verwachting is dat een indexatie van de personeelskosten met 3% noodzakelijk is.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 142.405
31-12-17: € 173.367Vreemd vermogen:
01-01-17: € 0
31-12-17: € 0Resultaat:
2017: € 30.962Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden, West en Noord (RAV)
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
45 gemeenten in Brabant-Noord, Midden en West.Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Wethouder T. van Kessel, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.ravbrabantmwn.nl
Programma: 1. Zorg en welzijn
Toelichting:
De RAV is een gemeenschappelijke regeling van 45 gemeenten in Brabant-Noord, Midden en West en heeft als doel om kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg te leveren.Financieel
De gemeentelijke bijdrage is vanaf 2012 op € 0 gesteld. De RAV heeft voldaan aan de belangrijkste voorwaarde: de begroting is sluitend en kan worden gebruikt om de activiteiten uit te voeren.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-7: € 12.569.000
31-12-17: € 13.036.000Vreemd vermogen:
01-01-17: € 21.193.000
31-12-17: € 27.307.000Resultaat:
2017: € 473.000Veiligheidsregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
17 gemeenten in Brabant-Noord (conform gebied politieregio).Zetel: ‘s-Hertogenbosch
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens lid dagelijks bestuur en plv. voorzitter van de Veiligheidsregio.
Website: www.vrbn.nl
Programma: 9. Veilige omgeving
Toelichting:
De Veiligheidsregio heeft 4 hoofdtaken:- Regionale brandweerzorg (BBN)
- Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR)
- Gemeenschappelijke meldkamer Brabant-Noord met Brabant-Zuidoost (MKOB)
- Bevolkingszorg
Door veranderingen in de omgeving met toenemende eisen aan de brandweerorganisatie en onder invloed van eerder doorgevoerde bezuinigingen bevindt de BBN zich op dun ijs:
- een gebrek aan uitvoeringscapaciteit;
- het niet kunnen inspelen op ontwikkelingen;
- bedrijfskundige onvolwassenheid;
- wegvallende inkomsten dan wel stijgende kosten.
De BBN beschikt wel over financiële reserves om de periode tot 2019 te kunnen overbruggen.
Om de versterkingen structureel te borgen is een hogere gemeentelijke bijdrage vanaf 2019 noodzakelijk. Om de acute knelpunten structureel op te lossen (kosten € 2.629.000) is een verhoging van de gemeentelijke bijdrage nodig (ruim € 4 per inwoner).Financieel
In 2019 is de gemeentelijke bijdrage voor de gemeente Oss € 4.436.063.Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 9.468.000
31-12-17: € 9.927.000Vreemd vermogen:
01-01-17: € 26.776.000
31-12-17: € 24.246.000Resultaat:
2017: € 970.000Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant
Gemeenschappelijke regeling, bestuurlijk belang en zetel:
11 gemeenten in Brabant-Noordoost-oost*.Zetel: Oss
Portefeuillehouder: Wethouder K. van Geffen, tevens lid dagelijks bestuur.
Website: www.wvs-nb.nl
Programma: 2. Werk, inkomen en onderwijs
Toelichting:
Het Werkvoorzieningschap is ingesteld door 11 gemeenten in de regio Noordoost-Brabant. Het openbaar lichaam is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) voor deze gemeenten. De materiële uitvoering van de Wsw is opgedragen aan de IBN Holding B.V.Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN. De kosten van de gemeenschappelijke regeling bestaan uit bestuurskosten van het Werkvoorzieningschap en een klein deel van de uitvoeringskosten Wsw, namelijk die kosten die voortvloeien uit het formeel werkgeverschap van Wsw-werknemers en ambtelijk personeel.
Financieel
De gemeentelijke bijdrage was in 2018 € 0,25 per inwoner. Voor de gemeente Oss komt dit neer op ongeveer
€ 23.000 in 2018. Deze bedragen gelden ook voor 2019.Het saldo van de zogenaamde Algemene Gemeentelijke Reserve (AGR) is voor de gemeente Oss op 30-06-2018 een bedrag van € 1.610.017. Van dit bedrag is € 480.411 reeds bestemd. De gemeente kan de AGR weer inzetten voor opdrachten bij IBN.
Eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 27.592.900
31-12-17: € 27.047.800Vreemd vermogen:
01-01-17: € 0
31-12-17: € 0Resultaat:
2017: € 0
B. Vennootschappen en corporaties
Bank Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok.Website: www.bngbank.nl
Doel:
Bankier van de Nederlandse gemeenten en huisbankier van de gemeente Oss.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder (64.646 aandelen). Jaarlijks ontvangen we dividend. De dividenduitkering over 2017 was € 163.554.Eigen vermogen:
01-01-17: € 4.486 miljoen
31-12-17: € 4.953 miljoenVreemd vermogen:
01-01-17: € 149.514 miljoen
31-12-17: € 135.014 miljoenResultaat:
2017: € 393 miljoenCoöperatieve Vereniging Midwaste
Coöperatieve Vereniging Midwaste
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder J. van der Schoot.Website: www.midwaste.nl
Doel:
Midwaste is een vereniging waarvan alleen publiekrechtelijke inzameldiensten met meer dan 50.000 aansluitingen lid kunnen worden. Zij ondersteunt de leden bij de bedrijfsvoering, zowel op het gebied van duurzaamheid als de exploitatie.Betrokkenheid:
De gemeente is een jaarlijkse vaste managementfee van € 40.000 verschuldigd. Daarnaast is er een opslag (variabele fee) van € 0,75 per ton voor de bij Midwaste ingebrachte tonnages. Deze kosten worden ruimschoots gecompenseerd door de schaalvoordelen die Midwaste biedt.NV Brabant Water
NV Brabant Water
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok, tevens vertegenwoordiger van de gemeente bij de algemene vergadering van aandeelhouders.Website: www.brabantwater.nl
Doel:
Watervoorziening in de provincie Noord-Brabant.Betrokkenheid:
De gemeente Oss is aandeelhouder (82.901 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd.Eigen vermogen:
01-01-17: € 578 miljoen
31-12-17: € 609 miljoenVreemd vermogen:
01-01-17: € 400 miljoen
31-12-17: € 439 miljoenResultaat:
2017: € 31,2 miljoenOss Life Sciences Park Vastgoed BV
Oss Life Sciences Park Vastgoed BV
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Wethouder F. den Brok.Website: www.pivotpark.nl
Doel:
Het doel is het aankopen (al gebeurd) en beheren van registergoederen ten behoeve van het Pivot Park.OLSP Vastgoed BV is een samenwerking van de gemeente Oss en de provincie Noord-Brabant. OLSP Vastgoed BV is eigenaar van de gebouwen. De gronden zijn in erfpacht verkregen van de eigenaar, de gemeente Oss.
Begin 2017 zijn door de provincie Noord-Brabant aanvullende leningsfaciliteiten beschikbaar gesteld. Onder andere om extra te investeren in het vastgoed om een marktconforme exploitatie mogelijk te maken. De gemeente verstrekt 11 jaar lang een bijdrage van € 93.000 voor de stimulering van het Life Science klimaat in Oss. Daarnaast verstrekken we 8 jaar lang een bijdrage van € 25.000 voor promotie en branding van het park (zie raadsbesluit d.d. 26 jan 2017). In juli 2017 is tussen OLSP Holding en OLSP Vastgoed en de eigenaren daarvan een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Deze regelt met name gezamenlijke besluitvorming van beide partijen over onderwerpen die hen gezamenlijk aangaan. Zodat meer als één organisatie kan worden gewerkt. Naar verwachting worden deze afspraken in het najaar van 2018 omgezet in een daadwerkelijke fusie tussen OLSP Holding en OLSP Vastgoed.Betrokkenheid:
Eigen vermogen:
01-01-2017 € 456.768
31-12-2017 € 851.263Vreemd vermogen:
01-01-2017 € 9.864.747
31-12-2017 € 8.943.095Resultaat:
2017 € 394.495
C. Stichtingen en verenigingen
Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Rechtspersoon:
Persoonlijke titel: W. Buijs-Glaudemans, lid stichtingsbestuur.Zetel: 's-Hertogenbosch
Website: www.agrifoodcapital.nl
Doel:
Noordoost-Brabant wordt dé topregio in Agrifood. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).De Stg. AgriFood Capital is vooral actief op de onderdelen Business en Innovation. Binnen Innovation worden drie thema’s onderscheiden: Healthy Food, Smart Food en Circulair Food. Voorbeelden van resultaten die zijn gerealiseerd of waaraan is bijgedragen zijn:
Realisatie regionaal Logistics House (gevestigd in Oss) en aantrekken van een businessdeveloper, AgriFood Financieringstafel (een netwerk van financieringsspecialisten in de regio om daarmee een betere toegang tot kapitaal voor bedrijven met financieringsvraagstukken in de regio mogelijk te maken), Financiële support aan 18 innovatieprojecten in de regio via REAP/Regeling Economie en Innovatie (totale projectwaarde € 1,4 mln.), Start project “Foodsquad Opens Doors” (ontwikkeling van ondernemersacademie met test-en ontwikkelfaciliteiten voor gezonde voeding - EU-subsidiprogramma OPZuid totale omvang € 2,4 mln.).Betrokkenheid:
De stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid.
De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep Convenant Brabant-Noordoost over de activiteiten van de stichting.Stichting de Kracht van Oss
Stichting de Kracht van Oss
Rechtspersoon:
Zetel:OssPortefeuillehouder: Wethouder F. den Brok is lid van de stuurgroep die de koers uitzet van deze stichting.
Website: https://dekrachtvanoss.nl/
Doel:
Op advies van Rekenkamercommissie (rapport ‘What’s in it for Oss?’) is deze stichting toegevoegd aan dit overzicht.
Als partner in de Kracht van Oss onderschrijven we het gezamenlijke hoofddoel, namelijk “het gezamenlijk creëren van een veerkrachtige, toekomstbestendige Osse economie, waarbij dynamiek, samenwerking en verbinding de ‘Kracht van Oss’ vormen”. De Kracht van Oss stimuleert ondernemerschap en ondersteunt projecten die leiden tot nieuwe bedrijvigheid met nieuwe werkgelegenheid. Bovendien stimuleert de Kracht van Oss het ontstaan van samenwerkingen tussen ondernemers onderling en met onderwijs- en kennisinstellingen.In 2017 hebben wij een bijdrage gedaan van € 300.000 voor de jaren 2017, 2018 en 2019. De voorwaarden zijn besproken met de gemeenteraad in december 2017.
Betrokkenheid:
Resultaat 2017: € -68,-Stichting Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf (RVML)
Stichting Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf (RVML)
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder:
Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens penningmeester van de stichting.Website: www.veiligheidshuizen.nl
Doel:
De stichting is opgericht om een betere afstemming tussen partners op het terrein van veiligheid te bereiken (politie, gemeenten, Openbaar Ministerie en diverse welzijnsinstellingen).Doelstelling van de Stichting Beheer en Exploitatie Regionaal Veiligheidshuis Maas & Leijgraaf:
- integrale aanpak van keten overstijgende c.q. complexe persoonsgerichte problematiek in een netwerk van samenwerking tussen straf - zorg en (andere) gemeentelijke partners.
- het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.De 11deelnemende gemeenten dragen jaarlijks bij in de kosten.
In 2018 was onze bijdrage € 51.634,-. In 2019 is onze bijdrage € 66.125 (exclusief nazorg, sinds 1 januari 2018 voert de gemeente Oss deze taak zelf uit) .Betrokkenheid:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 183.856
31-12-17: € 150.858Vreemd vermogen:
01-01-17: € 60.500
31-12-17: € 101.314Resultaat:
2017: € -32.998Vereniging Talentencampus Oss
Vereniging Talentencampus Oss
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder:
Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens voorzitter van de vereniging en wethouder K. van Geffen, tevens bestuurslid van de vereniging.Website: www.talentencampus oss.nl
Doel:
Als netwerkorganisatie richt de Vereniging Talentencampus zich vooral op het streven naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Vanuit deze opdracht organiseert en coördineert de Talentencampus zowel fysieke als online ontmoetingen op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. Deelnemende partijen binnen het netwerk zijn de co-creators van een inspirerend en aantrekkelijk programma voor een leven lang leren, werken en ontwikkelen.De gemeente draagt jaarlijks bij in de kosten. In 2018 was onze bijdrage € 150.000.
Voor 2019 dragen we € 150.000 als gemeente bij. Dit geldt ook voor de jaren 2020 tot en met 2022.Betrokkenheid:
Eigen vermogen:
01-01-17: € 85.295
31-12-17: € 133.899Vreemd vermogen:
01-01-17: € 159.939
31-12-17: € 22.103Resultaat:
2017: € 48.604
D. Overige verbonden partijen
Bestuurlijke regiegroep Maashorst
Bestuurlijke regiegroep Maashorst
Rechtspersoon:
Convenant tussen Bernheze, Landerd, Oss, Uden, Waterschap Aa en Maas en StaatsbosbeheerPortefeuillehouder:
Wethouder J. van der Schoot, tevens lid van het Bestuurlijk Regieteam (BRT).Doel:
De samenwerking is gericht op de ontwikkeling en het beheer van natuurgebied De Maashorst, inclusief Herperduin en het zuidelijk uitloopgebied Oss.De deelnemende partijen vormen samen het Bestuurlijk Regieteam (BRT). Het BRT is opdrachtgever van Stichting Maashorst in Uitvoering. De stichting wordt ambtelijk ondersteund door het Programmabureau de Maashorst. Oss draagt bij aan de bekostiging van de jaarplannen (ongeveer € 100.000 per jaar) en levert personele capaciteit aan het programmabureau de Maashorst. De Maashorst is in 2012 benoemd tot een Landschap van Allure. Daarin moet de ontwikkeling van natuur, leefbaarheid, economie en landschap hand in hand gaan. Ook is veel provinciaal geld gestopt in het realiseren van het NatuurNetwerk in de Maashorst. Daarvoor is een integraal inrichtingsplan gemaakt (IBeP) met een looptijd tot 2020.
Convenant Brabant-Noordoost
Convenant Brabant-Noordoost
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder: Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, lid bestuurlijke regiegroep.Website: www.vng.nl/files/vng/20170125_convenant_vsv_en_kwetsbare_jongeren_2016-2020.pdf
Doel:
Samenwerking op basis van een convenant tussen de inmiddels 17 gemeenten en 2 waterschappen in Brabant-Noordoost met een brede taakopvatting: ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid.In 2013 is voor het eerst een convenant afgesloten dat de samenwerking van de overheden in Noordoost-Brabant binnen Agrifood Capital regelt. Gekoppeld aan dit convenant hebben de overheden ook een regiofonds ingesteld, waarin jaarlijks € 3 per inwoner wordt gestort. Daarnaast is er voor Agrifood Capital Werkt een bijdrage die bestaat uit jaarlijks € 1 per inwoner.
In het Bestuursconvenant regionale samenwerking Noordoost Brabant 2017-2020 is opgenomen dat dit convenant en de uitvoering zal worden geëvalueerd. In 2017 is een Mid Term Review van de regionale samenwerking Brabant Noordoost uitgevoerd.
Naar aanleiding van de Mid Term Review zijn er een aantal keuzes gemaakt om de regionale samenwerking Brabant Noordoost te verbeteren. Er is focus aangebracht op drie kernopgaven: transitie landbouw, voeding en gezondheid en klimaat en energie. De financiering van projecten/activiteiten die voortvloeien uit deze hoofdopgaven komt uit het Regiofonds. Voor gemeente-overstijgende activiteiten die buiten de drie hoofdopgaven vallen, zal door de deelnemende gemeenten/partijen aparte financiering geregeld moet worden (cafetaria-model).
Verder is geconstateerd dat de regionale samenwerking effectiever zou kunnen zijn indien door de convenantpartners invulling wordt gegeven aan voldoende en juiste capaciteit.
Voor het overige blijft het overleg en de structuur van de publieke samenwerking (met de portefeuillehoudersoverleggen Ruimte/Mobiliteit, Arbeidsmarkt, Duurzame leefomgeving, Economie) in stand. Hier vindt regionale afstemming plaats en voeding voor de thema’s.Betrokkenheid:
Jaarrekening 2017 is niet beschikbaarEigen vermogen:
01-01-16: - € 90.106
31-12-16: € 333.303Vreemd vermogen:
01-01-16: € 2.270.904
31-12-16: € 2.076.263Resultaat:
2016: € 423.409Samenwerking As50
Samenwerking As50
Rechtspersoon:
Portefeuillehouder:
Burgemeester W. Buijs-Glaudemans, tevens voorzitter van de As50.Website: www.as50.nl
Doel:
Samenwerking op basis van een convenant tussen de gemeenten Oss, Uden, Meierijstad, Bernheze en Landerd op het terrein van werkgelegenheid en economie.Betrokkenheid:
We werken samen met het bedrijfsleven, onderwijs en Agrifood Capital Werkt! om voldoende en goed gekwalificeerd personeel in de As50 gemeenten aan te trekken en behouden.