Wat willen we bereiken?
Onderwijs is een belangrijke voorziening in onze samenleving. Het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling, het biedt een basis voor gelijke kansen, het zorgt voor overdracht van maatschappelijke en culturele waarden en het helpt mensen met participatie in de samenleving. We streven ernaar dat onze jeugdigen opgroeien tot zelfredzame mensen, die het liefst met een startkwalificatie de arbeidsmarkt betreden. We gaan uit van inclusief onderwijs en we zorgen voor extra ondersteuning voor de leerlingen die dat nodig hebben. Binnen het onderwijs en ook in de aansluiting van het onderwijs op de maatschappelijke omgeving spelen diverse vraagstukken. Voorbeelden zijn passend onderwijs, de aanpak van onderwijsachterstanden, de aansluiting van VMBO op het MBO en de aansluiting op de arbeidsmarkt. We bekijken samen met de partners wat de koers hierin wordt en welke stappen we hierin zetten.
We werken aan goede onderwijshuisvesting met als uitgangspunt het verduurzamen en beter benutten van de beschikbare gebouwen.
'Leren' houdt niet op na het behalen van het diploma. De snelle veranderingen in de samenleving vragen om inwoners die zich een leven lang ontwikkelen. We vinden volwasseneneducatie daarom van belang en stimuleren formeel en informeel leren.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Wat gaan we hiervoor doen?
- Bij het terugdringen van de voortijdig schoolverlaters (VSV) behoren we tot de top 5 van Nederland. Daarom zetten we de succesvolle aanpak van voortijdig schoolverlaters en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht voort.
- Vanuit onze visie ‘Leren in Oss, zo doen we dat’ stimuleren we initiatieven van onderwijs en ondernemers voor Leven Lang Leren.
- We werken samen met de scholen aan passend onderwijs en realiseren een goede aansluiting van onderwijs op jeugdhulp. In 2019 zal de nadruk liggen op integratie van voorzieningen, onder meer de integratie van (delen uit) het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs zoals koers- en trajectklassen, de verdere verbinding tussen speciaal onderwijs en de Basisteams Jeugd & Gezin (BJG) en specialistische Jeugdhulp.
- We continueren de regionale aanpak dyslexie.
- In aansluiting op landelijke beleidswijzigingen en een nieuwe verdeelsystematiek bouwen we het onderwijsachterstandenbeleid uit. Daarnaast werken we het thema ouderbetrokkenheid verder uit.
- We herijken het peuteropvangbeleid en de subsidieregeling peuteropvang.
- Voor instromende niet-Nederlandstalige kinderen in de basisschoolleeftijd continueren we deaanpak met aparte taalklassen en vliegende brigades voor taalondersteuning. Daarmee verbeteren we de effectiviteit van het NT2-onderwijs.
- We continueren in samenwerking met het voortgezet onderwijs en ROC de Internationale SchakelKlassen (ISK) voor zowel vluchtelingen, vergunninghouders, westerse- en niet-westerse instromende leerlingen waaronder uit Oost-Europa.
- We ondersteunen maatschappelijke stages. We zorgen voor voortzetting van de coördinatie, de website voor de match tussen vraag en aanbod, de jaarlijkse MaSmarkt en begeleiding van de jongeren.
- Wij leveren een bijdrage aan de sociale versterking van de Schadewijk, waarbij wij vanuit onderwijs onder andere insteken op ondersteuning van IKC Regenboog.
- We werken in overleg met de schoolbesturen het plan voor verduurzaming van schoolgebouwen uit, in aansluiting op de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed (zie programma 3. Ontmoeten, sport en cultuur).
- Samen met de onderwijsbesturen maken we (ver)nieuwbouw plannen voor de basisscholen Nicolaasschool, Korenaer en ’t Schrijverke (Herpen).