Wat willen we bereiken?
In de woonwijken en kernen is vooral sprake van bestemmingsverkeer. We hebben een uitgebreid net van comfortabele fietsverbindingen. Als de auto of fiets geen optie is, dan is gebruik van een vorm van openbaar vervoer of kleinschalig georganiseerde vervoersdienst mogelijk. Het verkeer veroorzaakt voor bewoners en gebruikers zo min mogelijk onveilige situaties, hinder van geluid of slechte luchtkwaliteit.
De hoofdinfrastructuur draagt in belangrijke mate bij aan behoud van een goede bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Hier liggen ook kansen voor verduurzaming van verkeersbewegingen.
Ook het spoor, kanaal en de haven dragen bij aan een veilige en bereikbare stad op een duurzame manier. Over het water en over het spoor kan eenzelfde aantal personen en goederen worden vervoerd met minder negatieve effecten voor het milieu dan wanneer zij over de weg wordt vervoerd.
We streven naar een toename van het aandeel fiets en openbaar vervoer in de verdeling van vervoer naar vervoerswijzen (zogenaamde modal split). We streven naar geen verkeersdoden en minder of het liefst geen verkeersongevallen. Daar waar verkeer tot overlast leidt, bijvoorbeeld geluidoverlast, zoeken we uit wat er tegen die overlast kan worden gedaan en welke rol de gemeente daarin kan en wil spelen.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een betere verkeersveiligheid
- Meer duurzaam verkeer
- Zo min mogelijk overlast van verkeer
Wat gaan we hiervoor doen?
- We actualiseren in 2019 de lijst met projecten voor het Meerjaren Investeringsprogramma Mobiliteit (MIPMo) die de komende jaren prioriteit krijgt voor uitgaven vanuit de mobiliteitsreserve. Het betreft knelpunten op het gebied van doorstroming, veiligheid en leefbaarheid.
- In het Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP) hebben we de volgende maatregelen opgenomen voor de periode tot 2020, waarmee we wegen veiliger maken en het gebruik van de fiets stimuleren door het comfort voor de fietser te verhogen:
- Reconstructie van de Havenstraat met verbeterde fietsvoorziening
- Reconstructie Osseweg Berghem met verbetering fietsvoorziening
- Afronding van de laatste fase fietsroute Oost-west
- In combinatie met centrumontwikkeling verbeteren we enkele wegen in het centrum. We starten op de Molenstraat, Raadhuislaan (ten oosten van gemeentehuis), Oostwal, Bram van den Berghstraat.
- We nemen onderstaande maatregelen om het fietsgebruik te stimuleren:
- We houden de tijdelijke extra fietsenstalling bij het station tenminste nog een jaar open en overleggen met ProRail en de NS over uitbreiding van de NS-fietsenstallingen.
- We bereiden samen met de provincie Noord-Brabant de realisatie voor van een nieuw fietspad aan de Kennedybaan. We streven naar realisatie vóór 2020.
- We vergroten de capaciteit van bewaakte fietsenstallingen in het centrum met een tijdelijke fietsenstalling in het hoekpand Carmelietenstraat - De Wal. Daarnaast monitoren we de (veranderende) behoefte aan fietsenstallingen in het centrum.
- De ontwikkelaar van Sibeliuspark en Talentencampus realiseert volgens afspraak 2 fietstunnels onder de Dr. Saal van Zwanenbergsingel ter hoogte van Talentencampus en Park Zwanenberg.
- Wijkraden CKM en Schadewijk vroegen omwonenden en gebruikers van de Singel 1940-1945 naar hun ideeën voor verbetering van deze weg. We bekijken in hoeverre we realisatie van deze ideeën kunnen ondersteunen. Een aantal ideeën, zoals aanpassingen in verlichting en groen, kunnen we op korte termijn uitvoeren.
- We werken in 2019 mogelijkheden uit om het doorgaand vrachtverkeer op de Dorpenweg terug te dringen.
- We faciliteren de oprichting van een Verkeers Centrum Brabant in Oss.
- We doen zelf onderzoek naar het geluid van de A50 en A59 en vergelijken resultaten met de analyses van Rijkswaterstaat.
- We zetten in op het behoud van wijk- en buurtbussen en andere buslijnen. We financieren de wijkbus nog tenminste één jaar. In de loop van 2019 besluiten we over de langere termijn. We blijven in gesprek met Arriva over het in stand houden van het openbaar vervoer.
- We besluiten over een incidentele bijdrage aan de Maasveren voor drie jaren en stemmen voor een eventuele bijdrage op de langere termijn af met de gemeenten aan de andere kant van de Maas en met de betrokken provincies.
- We verruimen de criteria van de Duurzaamheidslening. Omwonenden van de goederenspoorlijn geven we, indien daarom wordt gevraagd, advies op maat over geluidswerende maatregelen aan hun woning en we adviseren over een aantrekkelijke financiering daarvan.
- We passen op aanvraag laadpalen voor elektrisch vervoer in onze openbare ruimte in.
- Met een uitbreiding van de mogelijkheden voor de overslag van goederen in de haven in 2019 en 2020 faciliteren we een verschuiving naar de duurzamere vorm van goederenvervoer over water en spoor.