3.1 Duurzaamheid
De activiteiten genoemd onder 'Duurzame Mobiliteit' dragen bij aan een duurzamer verkeerssysteem, onder andere door:
- het zorgen voor een betere verkeersveiligheid.
- het stimuleren van meer duurzame verkeersbewegingen (te fiets, per spoor of over water).
- het verminderen van overlast van verkeersbewegingen.
De global goals die bij dit programma horen zijn: goede gezondheid en welzijn, duurzame energie, duurzame industrie, innovatie en infrastructuur, duurzame steden en gemeenschappen en klimaatactie.
3.2 Verbonden partijen
Niet van toepassing.
3.3 Beleidskaders
Belangrijke (beleids)kaders:
- Mobiliteitsvisie (2009) en mobiliteitsplan (2011)
- Parkeerbeleidsplan (2005)
3.4 Indicatoren
Indicator | Bron | Laatste meting | Jaar | Streefwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
# wegen waar meer dan 95% van de capaciteit wordt gebruikt tot 2030 | Prognose met het gemeentelijke verkeersmodel obv verkeerstellingen | 8 wegen | 2017 | 0 wegen | |
Modal Split | CBS | Fiets 37% | 2013 |
| |
# Black Spots* | Viastat | 0 | 2017 | geen |
* Een Black Spot is een locatie waar minimaal 6 letselslachtoffers zijn geweest afgelopen 3 jaren
3.5 Waar staat je gemeente
In de volgende tabel geven we de verplichte indicatoren vanuit waarstaatjegemeente.nl weer. Om de cijfers van Oss te kunnen plaatsen hebben we daarnaast een referentiemeting opgenomen. We gebruiken hiervoor de gemiddelde waarde van gemeenten in de grootteklasse van 50.000 tot 100.000 inwoners.
Indicator | Oss | Referentie | Jaar |
---|---|---|---|
Aandeel ziekenhuisopnamen van verkeersongeval met motorvoertuig | 8% | 8% | 2015 |