Wat willen we bereiken?
De steeds sneller toenemende digitalisering en informatisering van onze maatschappij heeft grote invloed op onze rol, werkwijze, samenwerking en interactie met inwoners, ondernemers en instellingen. Ze verwachten een overheid die hierin mee kan en zich ontwikkelt. De eigen gemeente is de meest nabije overheid en het eerste aanspreekpunt.
De digitalisering van de samenleving zorgt ervoor dat gemeenten gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën om de dienstverlening naar inwoners en ondernemers nog persoonlijker en op maat te maken. Dit past bij de verwachtingen in de maatschappij en bij landelijke agenda's als NL DIGI Beter (Agenda Digitale Overheid vanuit het ministerie van BZK), Samen Organiseren en Common Ground (VNG) en de Interactiestrategie (Manifest groep). Daarnaast hebben diverse doelgroepen binnen de lokale gemeenschap, nu en in de toekomst, behoefte aan fysieke dienstverlening vanwege de complexiteit van persoonlijke situaties/vraagstukken.
We vernieuwen en verbeteren de dienstverlening om aan te sluiten bij de wensen van de Osse inwoner, ondernemer en instelling. Om in de toekomst de kwaliteit van onze dienstverlening te garanderen, richten we ons de komende jaren op: interactie, informatie, innovatie en samenwerking.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We bieden dienstverlening op maat via de beschikbare kanalen
- We willen de kwaliteit van de informatie en dienstverlening verhogen gebaseerd op de visie 'Contact en Informatie op Maat!'
Wat gaan we hiervoor doen?
- We ontwikkelen een omnichannel strategie. Dit betekent dat we zoveel mogelijk dienstverlening op maat bieden via beschikbare kanalen. Dit vormt het beleidskader voor de gemeentelijke dienstverlening/ informatiehuishouding.
- We ontwikkelen en voeren een monitor uit om de ervaringen van de inwoners, ondernemers en instellingen systematisch te meten en er van te leren.
- We positioneren ons actief in landelijke netwerken door (kleinschalige) innovaties in dienstverlening landelijk beschikbaar te stellen en aan te sluiten op landelijke pilots/programma's.
- We realiseren de doelen van de landelijke 'digitale agenda 2020'.
- De afgelopen jaren zijn voor de ICT van de gemeente Oss bijzondere jaren geweest. Er is veel tijd, moeite en energie gestoken in de voorbereiding van de ICT-samenwerking BLOU. Hierbij hebben we - waar mogelijk en verantwoord - een 'pas op de plaats gemaakt'. De samenwerking in de vorm van BLOU gaat niet door. Wij gaan nu zelfstandig aan de slag met het actualiseren van ons rekencentrum en de bijbehorende software. We moeten voldoen aan nieuwe en toegenomen eisen op het gebied van beschikbaarheid en beveiliging. Om dit te realiseren is extra budget nodig. Dit staat toegelicht bij het onderdeel financiën.
- Vanaf 2019 is structurele capaciteit nodig van een Functionaris Gegevensbescherming zodat we voldoen aan de wettelijke verplichting van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). We lossen dit op binnen bestaande budgetten.
- Voor specifieke functiegroepen vervalt door de digitalisering een groot deel van de werkzaamheden. We zetten actief onze personele mobiliteitsinstrumenten in om medewerkers te begeleiden naar nieuwe taken/functies.
- We voeren het programma 'Het nieuw fundament' uit om de bedrijfsvoering goed aan te laten sluiten bij de veranderende dienstverlening. Het brengt diverse bronnen samen zoals gegevensmanagement, privacy en digitalisering om op basis daarvan processen te herontwerpen.